Po długich miesiącach lockdown’u, wielu rodziców podważa skuteczność nauczania zdalnego. Czy jednak jest to uzasadnione?
Tytułem wstępu: Skuteczność nauki zdalnej- przekonania
Wielu z Was, mając na uwadze doświadczenia z okresu nauczania zdalnego w szkołach publicznych podczas tzw. lockdown’u, być może stwierdziłoby, że nauka zdalna absolutnie nie ma sensu, nie przynosi rezultatów i niesie ze sobą wiele szkód, przede wszystkim dla ogólnego rozwoju. Wielu rodziców uważa też, że skuteczność nauki zdalnej jest bliska zeru.
W związku z tym, chciałabym dziś podzielić się z Wami korzyściami wynikającymi z nauki dzieci języka angielskiego online. W kolejnych wpisach postaram się także przyjrzeć temu zagadnieniu w kontekście dorosłych i młodzieży. Mimo że ogólna idea jest podobna, to jednak metody przekazywania wiedzy są nieco inne.
Przejdźmy zatem do sedna sprawy. Jasnym jest, że kontakt z rówieśnikami w realnym życiu jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju młodego człowieka. Szkoła stanowi doskonałe miejsce do wymiany spostrzeżeń, interakcji i rozwijania umiejętności współpracy. Na podstawie tych przekonań, uznaje się nauczanie zdalne jako to niższej kategorii. Spróbujmy jednakże nieco podyskutować z tym poglądem.
Rozwijamy współpracę: Czy skuteczna nauka zdalna wpływa na rozwój społeczny dzieci?
Po pierwsze, istotne jest, że dodatkowe lekcje z angielskiego nie są obowiązkowe. Zazwyczaj odbywają się one raz lub dwa razy w tygodniu, co nie wpływa negatywnie na rozwój dziecka. Wręcz przeciwnie, zauważa się znaczny postęp w innych obszarach niż społeczne, co potwierdzam jako lektor. Oczywiście aspekty społeczne również są uwzględniane. Dzieci nadal muszą ze sobą współpracować, współzawodniczą, uczą się rozumieć odmienne poglądy.
Klawiatura, myszka, emocje: Zalety i sztuczki skutecznej nauki zdalnej angielskiego!
Jedną z nabywanych umiejętności jest operowanie myszką, co rozwija koordynację ruchową. Trzymanie palca na przycisku i jednoczesne rysowanie stanowi potężne wyzwanie dla 5/6-latka. Dzieci uczą się również rozumienia przestrzeni. Starsze dzieci natomiast zdobywają umiejętność pisania na klawiaturze podczas różnych gier, co rozwija nie tylko pracę z komputerem, lecz także pomaga przyswoić zapis graficzny liter. To szczególnie pomocne dla dyslektyków.
Dzieci uczą się również korzystania z internetu i komputera jako narzędzi do zdobywania wiedzy. Uczą się szukać informacji i zamieniać niewiedzę w wiedzę, co odzwierciedla życie codzienne, kiedy to brakujące informacje się sprawdza.
Warto również zaznaczyć, że zajęcia online eliminują problemy z wymową, ponieważ dzieci mówią głośniej, przekonane, że mikrofon oddala je od lektora na tyle, że ten nie usłyszy ich. To doskonałe dodatkowe ćwiczenia logopedyczne, istotne zwłaszcza przy nauce języka angielskiego, który wymaga precyzyjnej pracy mięśni twarzy.
Skuteczne nauczanie zdalne: Czy nowoczesne metody wypierają tradycyjne?
Nic bardziej mylnego. Oczywiście, mimo nowoczesnych form nauczania, tradycyjne elementy nadal odgrywają ważną rolę. Nadal korzystamy z różnych technik, takich jak śpiewanie, ruch, rysowanie czy prace z materiałami papierowymi. Ponadto, dzieci stają się bardziej samodzielne, co, mimo że czasochłonne, przynosi ogromną satysfakcję. Radość z samodzielnie wykonanego zadania, bez asekuracji nauczyciela, jest bezwględnym elementem motywującym oraz podnoszącym samoocenę.
Dom jako plac zabaw: Jak zdobywanie wiedzy stało się przygodą?
Kolejnym atutem jest, że dom staje się miejscem zabawy. Dzieci przypisują słowa do rzeczywistych doświadczeń, co sprzyja naturalnej dwujęzyczności. Rozumieją, że to co jest „niebieskie” może być jednocześnie „blue”. Personalizacja, czyli np. śpiewanie piosenki o misiu dla własnego pluszaka, ma istotne znaczenie w nauce.
Język online, emocje offline? Skuteczność nauczania zdalnego w kontekście dziecięcych emocji
Oczywiście, poczucie bezpieczeństwa wynikające z nauki w domowym otoczeniu jest kluczowe. Warto jednak zachować równowagę i dać dzieciom autonomię, unikając nadmiernych ingerencji. Aspekt emocjonalny, związany z językiem jako narzędziem wyrażania siebie, jest szczególnie pomocny w terapii dzieci z zespołem Aspergera.
O skuteczności nauczania zdalnego w ostatnim słowie: Czy to w ogóle ma sens?
Tak, o ile pamiętamy o korzyściach płynących z nauki zdalnej i sprawimy, by proces ten był atrakcyjny i pełen kontekstu przyczynowo-skutkowego. Jak sprawić, by maluch kochał naukę języka angielskiego? Dziecko przyswaj wiedzę najlepiej, gdy jest angażowane w dynamiczne, kreatywne zajęcia, gdzie komputer pełni rolę źródła języka, a reszta potencjału drzemie w różnych formach aktywności. Dotyczy to nie tylko dzieci, ale i lektorów.